tirsdag 24. august 2010

The United States of America



Heeeeey everyone!!!! Naa er jeg tilbake her paa bloggen, beklager at dere maatte vente saa lenge. Det har skjedd utrolig mye paa veldig faa dager, men jeg skal proeve aa faa skrevet ned saa mye som mulig. Jeg kommer ikke til aa skrive paa engelsk, saa dere blir noedt til aa lese de rare Æ,å,ø-erstatterne mine. Sorry..

My first sunset in Steilacoom


NYC
Joo, det var litt av en opplevelse! Steike, det var saa mye aa se paa og saa liten tid til aa gjoere alt paa lista. Paa Gardermoen onsdag forrige uke moette jeg Karoline, Anne, Live og Mari. Vi kjoerte fly sammen til NY, skikkelig koselige jenter. I New York ble vi moett av vaar superkule guide/leder; Christopher (Chris) Birt. En skuespiller fra California som bl.a. har spilt i The BodyGuard. Han var ekstreeemt morsom og kul. Hahah, jeg lo av alt han sa. Siden vi kom saa seint paa kvelden til hotellet var det eneste vi rakk aa gjoere - spise pizza, vaere en time pa the local mall og gaa i seng.




Dag 2
Vi stod opp tidlig for aa dra til Frihetsgudinnen!! Helt syk opplevelse. Det er noe helt annet aa se den i virkeligheten enn paa bilde. Vi stoppet ogsaa paa Ellis Island, hvor alle immigrantene fra Europa kom. Vi saa Broadway, China town, little Italy, Soho og Noho, ground zero!!! noen kirker som brannmennene sov og spiste i mens de ryddet opp etter 9/11. Vi spiste en sinnsykt svaere middag paa en populaer restaurant. Vi orket ikke halvparten engang. Husker ikke mer fra denne dagen..

Dag 3
Shopping on the schedual... Central park, fifth avenue, times square! Shopping!!! Abercrombie and fitch, en fem etg. H&M (giga), juicy, klokkebutikk og noe annet var det eneste vi rakk paa fifth avenue, siden vi maatte dra opp i Empire State building: den hoeyeste bygningen i New York City. Syk utsikt. Du kunne se ut over hele Central park and the whole city. Buss-sjaafoeren vaares het George, skikkelig soet black guy. Han kjoerte oss overalt. Chris (guide) sang og danset i bussen! haha. Vi spiste middag paa Hard Rock Cafe, midt i Times Square. Caotic, extrem and huge!!! Saa mange mennesker overalt. Vi kjoepte klaer paa en giga stor Forever 21!






Dag 4
Going home from camp. Foeles ut som jeg har kjent disse folka mye lenger enn to og en halv dag!! Trist. BRA GJENG:


Flyet mitt fra Newark til Seattle gikk kl. 6 paa kvelden, saa oss Seattle jentene kjoerte fly sammen. Det gikk utrolig fort, plutselig var vi framme, og plutselig stod familiene vaares der og ventet paa oss!!!
Min familie (Leech) stod der skikkelig spente med en hel haug med ballonger, plakat og roser!!! og jeg bare slapp alt jeg hadde og skreik mens jeg loep bort til de!! Uforklarlig experience!!!! Syykt, store klemmer og jeg begynte aa skjelve skikkelig og grine litt.. Jeg bare: I'm cryyinnn... hahha, jeg var saa glad for aa se dem, og pluselig kom nervene som jeg ikke hadde faatt foer naa. De er saa soete!!
Turen fra Seattle til Steilacoom tok ca. en time, og det gikk saa fort, fordi vi bare prata og prata og det var ikke noe kleint i det hele tatt. Jeg klarte ikke slutte aa smile. John (dad) er saa soet!!!

At the airport! i was so excited!!

De viste meg skolen paa vei hjem og nabolaget. Saa fint og soett, typisk amerikansk!! Da vi kom fram til huset sa jeg: ahhh, just like on google maps! De har et helt utrolig fint og svaert hus, og hagen og blomstene er saa fine.
Lauren viste meg hele huset og jeg fikk verdens soeteste rom, med dobbeltseng!! Jeg gav dem gavene jeg hadde med med en gang jeg hadde faatt de tunge koffertene opp paa rommet mitt. haha, Brenda (mom) bare: Det er jo ikke jul enda!!! morsomt. de likte alle gavenen skikkelig godt, og spesielt brunosten, ostehoevelen og sjokoladen!! TRENGER MER BRUNOST!!



Dag 5
Sykt aa vaakne foerste dagen paa et nytt sted. Jeg var lys vaaken klokka 6!! haha, og jeg toerte ikke gaa ut av rommet mitt i tilfelle jeg skulle vekke de andre, saa jeg gikk paa skype og snakket lavt med Emelie og Cecilie. Jeg viste dem rommet mitt og saa kledde jeg paa meg og listet meg rundt i huset og hagen og gav dem en liten tour. Vi dro i kirken; mange koselige folk som ville hilse paa meg, og etter det spiste vi frokost paa Bear.. something! haha, Amerikanere spiser frokost med familien ute!! Familien spurte meg en hel del spoersmaal om Norge og familien min. Jeg klarte ikke slutte aa smile under hele maaltidet! Jeg var overglad/lykkelig!! haha... Etter det dro vi til en by litt langt unna for aa shoppe skoleklaer! Jeg og Lauren fant en hel del paa Forever 21, og Brenda bestemte seg for aa betale for meg ogsaa. Jeg bare: NO, noo, noo, no. Dont pay, i want to pay for my clothes, men saa bare grabba hun klaerne ut av hendene mine og gikk for aa betale. Jeg foelte meg saa slem etterpaa. Liker ikke at folk betaler for meg. Jackson og Jordan bare
: Det gaar bra, hun betaler... Da vi kom hjem spilte vi rockband med "broedrene" mine og spiste tortilla something til middag sammen med Grandmom. Jeg hadde med Alias som vi ogsaa spilte sammen. Det er litt vanskelig aa forklare engelske ord med andre engelske ord, saa jeg og Jordan tapte mot Jackson og Lauren.



Dag 6
Lauren og jeg stod opp tidlig for aa dra paa fotballtrening. Men siden vi ikke hadde med underskrevne papirer, saa vi fikk ikke spille... Vi skulle uansett alle introdusere oss. Jeg sa: "Im Elisabeth from Norway. Im going to be a senior, and this summer ive been to NYC and Norway", og saa klappet alle og bare: yeeah! Haha, morsomt aa moete alle paa laget. De er helt crazy over her!! Lauren viste meg nabolaget (hun kjoerer selv) She is a baaaaaaadd driver!! Oh my gosh, we almost died once... ahha! Da vi kom hjem igjen var kjoekkenet fylt opp av kompisene til broedrene mine. Noen av de var venner av Lauren, som bare gikk i skapene og tok mat og spiste ut av kjoeleskapet dems. Haha, det er helt normalt her sa de!! Og de roper, synger skikkelig hoeyt og braaker og henger ut en av dem som er Mexikaner.. haha, morsomt! En av de, Jake, lurte paa om jeg hadde sett svarte mennesker foer!!?? Rart.

Mari and me at Hard Rock cafe. hun er saa soettttt!!

Mens Lauren dro paa fotballtrening med det andre laget utenfor skolen hun spiller paa, gikk jeg og broedrene mine ned paa stranda med de to hundene vaares, Cody og Maddie. Saa soete!! Vannet var sykt kalt, men det var varmt i lufta. Her er det fortsatt sol og varmt folkens!! Jeg dytta Jackson ut i vannet. "Stakkars" han ble skikkelig vaat paa den nye shortsen sin. Saa morsomt! Han klarte ikke dytte meg uti :) Jeg maa vaere ganske forsiktig med Jordan da, siden han kommer til aa miste en bit av fingeren sin (som er helt hard og svart) og han har fortsatt vondt i beinet etter aa ha blitt kjoert paa av en vannscooter.



Today
Soccer practice at 8!! Sykt goey, men jeg er saa ute av form, saa det var litt hardt for meg. Uansett saa skal jeg spille paa Varsity-laget. Coachen er super hyggelig, og laget er veldig flinke til aa oppmuntre hverandre. De kaller meg Nor, eller Nornie siden jeg er fra Norway! haha, jeg har trening klokka 5 ogsaa. To ganger om dagen denne uka!!! saikoo


Haaper alle har det bra i Norgeee!! Varm klem fra NORGE :D

10 kommentarer:

Grete Været Aass sa...

Så bra Elisabeth, utrolig rart og tenke på at du er så langt bort, allikevel virker det så nært når du skriver: Hører nesten at du forteller. Er så glad at du tydeligvis har kommet til en super familie:) Stå på med skole, fotball og aalt det andre. Klem fra Grete "nabon"

ane sa...

Åh, det høres ut som du har det fantastisk! Elsker at du har blitt så god venn med alle, very good!!!! Og det beste kallenavnet og da!! Nornie!!! Ler :D Er så glad i deg bassen min!!! Savner deg <3

Love <3

Per Jonas Noreng sa...

Utrolig moro å lese Elisabeth, det virker som noen knall bra folk du bor hos, og som om du kommer til å trives veldig godt. Kos deg masse, spill masse fotball og fortsett å skrive om erfaringene dine. Morsomt å lese!
Lykke til når skole starter igjen også.
Klemmers fra PJ

Maria sa...

åå ! elisabeth ! det høres ut som du har det helt konge :D vi savner å ha deg i klassen, men du har det nok helt sick gøy der nede ! kos deg masse videre :D Klem maria <3

Christian sa...

Hei! Så morsomt å lese om den første tida i junaiten. Du er flink til å skrive slik at vi får med oss opplevelsene, så fortsett med det!

Lykke til med skolestart, du er ikke glemt her hjemme!

Henriette sa...

Åååå, heldig du er!!! Glad du koser deg, Elisabeth!!! :D Lykke til med å starte på ny skole, det går kjempe bra! Umulig å ikke like deg! Vi må skype igjen snart! Si ifra når det passer for deg på face. Utrolig glad i deg <3 HUGS AND KISSES!!

Irmelin sa...

Åh, jeg døør!! Verdens søteste blogginnlegg. (: .. jeg ble skikkelig glad av å lese det her, Elisabeth!! <3 Og hilser fra Elizabeth som leste den sammen med meg! Vi elsker bloggen din!! :D

Anonym sa...

Kan du prøve å blogge oftere?

Rebecca sa...

Åh, så bra at du har det bra! Høres ut som du har fått en SUPER familie :D Lykke til med ny skole og alt!

Hanna sa...

Åh, Det er SÅ gøy å lese!! håper du har det bra!! :-) men, er brødrene dine yngre enn deg? o-: